Followers

Saturday 26 May 2012

Parents Teachers' Meeting

Hari nie aku dan hubby ada perjumpaan dengan guru kelas Rayn di sekolah nye, Real Kids Ozana. This meeting to discuss on student--- anak bujang aku ler  progress in school dlm erti kata lain sign report card---mcm skolah rendah lak. bukan itu sahaja, malah dtg utk collect all TERM 1 school work. Erm... aku? nervous oii.. okie ke x result exam dia? Walaupun skolah tadika dan exam yg ada hanya subject BM, BI & Maths, tp aku ttp care 'bout it sbb itu adalah basic atau foudation yg dia perlu ada utk ke alam persekolahan yg sebenar. 

Sekolah skang bukan mcm zaman aku dulu, ada ajar ABC ke, 123 ker... mana ada smua tu skang. Skang masuk darjah 1 dah kene ada 3M - Membaca, Menulis, Mengira. --- cewahh.. mcm pendidik! 

So, slalunyer meeting nie lebih membincangkan progress anak2, masalah2 anak dan juga pandangan untuk memperbaiki mutu sekolah itu,Real Kids. Selain drpd itu, ---- bg aku la. x tau la parents lain. aku mengambil kesempatan ini  untuk belajar dgn mereka cara mereka mengajar. Maksud aku teknik pembelajaran mereka. Bukan aku nk keypoh2 nk tau cikgu nie ajar anak aku betul ke tak tp aku tak nak teknik yg aku ajar dan cikgu ajar berbeza dan akan memberi impact pd anak aku spt confius. Cikgu kt skolah ajar cara lain, aku lak ajar cara zaman aku syok sendiri. kan poning kepala budak.

So, hari nie aku ada beberapa ilmu yg aku dpt dan nak share dgn uolls. Cth English subject. Nowadays, they use PHONICS systems. Phonics - is a method of teaching reading and spelling based upon the phonetic interpretation of ordinary spelling. Dimana setiap konsonan mempunyai bunyi tersendiri. Aku x reti nk terangkan --- patut la x jd cikgu. huhuhu.. tp bila aku belajar sikit2 dr cikgu tue, mmg mudah sebenarnyer. Actually, before this aku ada ada gak blajar dr internet ttg phonics nie tp ye arr... one way communication mana la nk dpt sgt. tp after cikgu tue explain detail walaupun in short period, aku dh tau la cara2 nyer.


- 'ai' nie long vowel. bila jumpa 'a' sebelah ''i, akan bunyi 'ai' - 


- 'ay' nie pun terus jadi 'ay'


- 'a-e' bila ada 'a' dan akhir word ada 'e', sebutan 'e' ditidurkan.


- 'i-e' nie pun sama. 'e' ditidurkan pada akhir perkataan.

So, lepas nie aku pun kene study balik ler nampak nyer. apa yang bagus nyer phonetic approach nie, you can pronoun with correct and clear words dan bila dh mahir, u blh spell the words dgn betul dgn hanya mendengar sebutan perkataan. Ooo.. no wonder la bebudak yg masuk SIR --- spell it right tu hebat2. 

Lagi satu yg aku nk share ialah Maths. Cara diorg ajar utk Addition, Nombor yang besar simpan dlm otak then the small number at your hand. Example, 8+2. remember 8 in ur head then 2 in ur hand. count start from 8 (in ur head), 9,10. (ur finger) dengan tertib menaik.---- aarrggghhh.. susah nk terang.

Kalau Subtraction, the small number keep in ur head then the big number at ur hand. Example, 10 - 1. 1 in ur head and 10 at ur hand. start count from number 1 in ur head then number 2 at ur finger. berapa byk jari yg ditutup sampai no. 10. jawapan 9. --- korang paham ke x ? nasib arr.


- Addition & Subtraction 

Kalau ikutkan byk lg yg nk citer tp x yah la. meong kepala korang lak. nnt ada masa aku citer skolah anak aku nie. Aku suka dgn skolah ni. Cara cikgu2 nyer approach student dan juga system pembelajaran nyer pun bagus. nnt la, ada masa aku citer--- promote skit. okie, Buhbye.

Note : lupe lak nk share result anak bujang aku. alhamdulillah, bagus results dia. Like always, I'm very proud of you! Lurve u so muchie, son! --- cumer byk ckp dan nakal skit je yg aku x leh wat aper.

No comments:

Post a Comment